Træk nu lige vejret!

feb 10

Jeg afslutter altid mine zoneterapeutiske behandlinger med at bede klienten om at trække vejret dybt 3 gange. Og det gør jeg, fordi den dybe vejrtrækning ilter cellerne godt, sætter gang i blodomløbet, og ikke mindst hjælper affaldsstoffer ud af kroppen. Alt sammen vigtigt efter en behandling, hvor der er sat gang i kroppens selvhelbredende egenskaber, og hvoraf udrensning er et væsentligt element.

Men jeg oplever, at rigtig mange har svært ved at trække vejret helt ned i maven eller dybt ned i lungerne. Det er en anstrengelse for mange af os, at trække vejret dybere end det overfladiske åndedræt, vi foretager uden at tænke over det.

Åndedrættet er kroppens vigtigste funktion. Og en vis opmærksomhed bør vi da give en så livsvigtig funktion! Normalt tænker vi som sagt ikke så meget over vores vejrtrækning, men åndedrættet er uden diskussion kroppens vigtigste prioritet; hjertet kan ikke slå, hvis vi ikke trækker vejret, og alle kropsfunktioner er afhængige af den ilt der sendes rundt i kroppen.

Ilt er cellernes vigtigste næringsstof, og populært sagt skal over 90 procent af vores energi komme fra åndedrættet. Jo bedre vi ilter cellerne i vores krop, desto bedre forhold har alle kroppens funktioner, herunder både krop og hjerne!

Og, hold nu fast! 70 procent af vores affaldsstoffer skal ud igennem vejrtrækningen.

Man siger, at et menneske kan klare sig uden mad i tre uger, uden vand i tre dage, men kun i tre minutter uden ilt.

De fleste af os tager i snit godt 20.000 vejrtrækninger om dagen, men vi burde ligge på et langt lavere niveau på under 12.000 vejrtrækninger pr. dag. Det svarer til 6-8 vejrtrækninger i minuttet. Vi trækker vejret automatisk men er også i stand til at gøre noget med det.

Du skal med andre ord ikke trække mere vejr, du skal trække bedre vejr! Gennem vores vejrtrækning, kan vi stimulere kroppen til at blive sundere, gladere, mindre stresset, få mere overskud og energi samt øge koncentrationen. Faktisk kan en god vejrtrækning også hjælpe på fordøjelsen og den dårlige ryg og nakke blandt meget andet.

Udover iltning og fjernelse af affaldsstoffer skyldes det også den store åndedrætsmuskel, diaphragma, kaldet mellemgulvet, som ligger som en kuppel mellem brystkassen og bughulen og hæfter muskel- og bindevævsmæssigt sammen med både lunger, hjerte, organer, tarme og ikke mindst de dybe muskler i både ryg og mave samt i bækkenbunden. Og når du trækker vejret optimalt masseres tarmene, og alle muskler og led i området omkring bækken, ryg, mave og brystkasse påvirkes.

Lungerne fungerer om beholdere, hvor udvekslingen af ilt og affaldsstoffet kuldioxid foregår. Denne udveksling foregår mest effektivt i bunden af lungerne, og derfor er det vigtigt at udnytte den del, når du trækker vejret. Men også udåndingen har stor betydning udover fjernelsen af affaldsstoffer, da den danner basis for, at du kan foretage en god indånding og dermed optimere optagelsen af ilt til cellerne. Det gælder altså ikke om at trække vejret mere, men om at gøre det bedre.

Konditionstræning er vigtig, men det er ikke nok, hvis du vil forbedre kvaliteten af dit åndedræt. Ved konditionstræning træner du hjerte-lunge kredsløbet, men det er ingen garanti for, at kvaliteten i åndedrættet optimeres. Mange motionister og sportsfolk mærker en stor forandring, når de sideløbende med motionen arbejder mere med selve kvaliteten af åndedrættet.

Hvorfor er det så svært for os at trække vejret optimalt? Det kan der være mange grunde til: vores livsstil, stress, kultur, mode, jantelov, tøj, livrem, BH, dårlig kost, dårlig holdning, stive muskler og led, tanker, følelser, bekymringer, for lidt søvn, medicin, rygning og forurening er blot en række bud. Desværre er samfundet ikke indrettet optimalt for vores krop og nervesystem.

De mest kendte symptomer på ikke-optimal vejrtrækning er træthed, muskelspændinger i ryg, skuldre og nakke, dårlig blodcirkulation samt dårlig fordøjelse. Desuden er astma og hyperventilation et tegn på forstyrrelser i åndedrættet, og her hænger det direkte sammen med en ubalance imellem ilt og kuldioxid i blodet og lungerne. Hvis man hurtigt mister pusten ved motion og anden fysisk anstrengelse, kan det også hænge sammen med åndedræts- og lungeproblemer.

Huden kaldes også vores 3. lunge, og hvis ikke man ventilerer godt nok gennem åndedrættet, kan kroppen forsøge at komme af med ophobningen af affaldsstoffer gennem huden, det ses som uren og fedtet hud.

Her får du en lille åndedrætsøvelse, som du selv kan øve hjemme:

  • Læg dig fladt ned med en hånd på maven og en hånd på brystkassen.
  • Træk nu vejret ind gennem næsen mens du stille og roligt tæller til 4. Fyld lungerne op og mærk maven løfte sig mens brystkassen holdes i ro.
  • Hold vejret mens du tæller til 4.
  • Pyst ud gennem munden stille, roligt og koncentreret mens du tæller til 8.
  • Start forfra og lav øvelsen 3 på hinanden følgende gange.

Det er en god indsovningsøvelse, fordi den skaber ro i kroppen.

Vi ses i klinikken!

Bedste hilsner,

Lise-Lotte

Leave a Comment:

Leave a Comment: