Sover du godt om natten?

jan 10
sover du godt om natten

I min klinik støder jeg ofte på søvnproblemer. 

Det vil sige, det er oftest ikke derfor, klienterne kommer. Og det med søvnen dukker først op i klientens bevidsthed et stykke inde i samtalen. Efter jeg specifikt har spurgt, om der er søvnproblemer. Det er tankevækkende.

Omkring hver tiende voksen har mere eller mindre søvnforstyrrelser, og mange har desværre vænnet sig til et dårligt søvnmønster med mange opvågninger i løbet af natten og for få timers søvn. 

Jo ældre man er, desto mere udbredt er søvnbesvær. Halvdelen af danskere over 65 år fortæller i en nylig undersøgelse, at de oplever søvnbesvær. Det mest almindelige søvnbesvær skyldes sygdom eksempelvis angst, stress eller depression,hjerte- eller lungesygdom, smertetilstande, bivirkning fra medicin eller sociale årsager som støj eller skiftende arbejdstider.

Men en god nattesøvn er grundlæggende for vores helbred og velvære. Faktisk er søvnen den vigtigste faktor for vores helbredstilstand. Det er i søvnen kroppen restituere sig og hjernen renser ud.

Når vi får for lidt og for dårlig søvn, sker der en masse uhensigtsmæssige reaktioner i krop og sind, for eksempel går det ud over hukommelsen, og evne til at løse opgaversamt vores humør. Det har vi vist alle prøvet. 

Også vores dømmekraftpåvirkes, og vi kan have svært ved at tolke situationer korrekt og handle på den mest hensigtsmæssige måde. Vi råber måske lidt for højt af børnene, mistolker kollegaen eller medtrafikanten. Tænk lige over det!

Libidoen sættes også under pres. For lidt sex kan påvirke dit søvnmønster, og for lidt og for dårlig søvn kan påvirke sexlysten. Det er en dårlig spiral!

Og så er der vægten! Når vi er trætte og kolde, gør det godt med noget sødt – det fremmer lykkehormonerne! 

Hvis du sover under seks timer om natten, har du en markant højere risiko for at blive overvægtig end dem, der får 7-9 timers søvn. Det skyldes, at når vi sover i kortere tid, nedsættes produktionen af det appetit-regulerende hormon, og samtidig stiger produktionen af det sult-stimulerende hormon. Loose/Loose situation!

Nervesystemet fungerer kun optimalt, hvis du får en god, lang nattesøvn. For lidt og for dårlig søvn er en stressende faktor, som betyder øgede stresshormon niveauer. Over tid kan det udvikle sig til egentlig stress. Og stress påvirker søvnmønsteret, og så er man inde i en rigtig dårlige spiral! Stress er roden til alt ondt, og påvirker immunforsvar, nervesystem og hormonsystem og kan blandt andet resultere i et for højt blodtryk, smerter, nedsat immunforsvar og en hel række andre biologiske og mentale ubalancer.

Hvad skal der til, for at rette op?

Hold nu fast! Du skal have mellem 7,5 og 9,5 timers søvn for at være helt udhvilet. Man kan sige, at man er udhvilet, når man IKKE slår snooze-funktionen til på vækkeuret, IKKE rækker ud efter kaffen som det første, efter man vågner, IKKE falder hen under foredraget, togturen eller i biografen. NÅR man frisk og frejdigt kan gå gennem dagen, ugen, måneden og året.  

For at nå derhen, skal der måske rettes op på kosten og tilføres kosttilskud efter behov. Det kommer helt an på DIN situation. Men helt generelt ved vi jo godt, at sukker og alkohol ikke er befordrende for den gode søvn, og at sund kost med meget grønt og groft hjælper til at genskabe balancen i hele organismen.

Aktivitet og bevægelse er også væsentligt for et sundt liv og en god søvn. Jeg kan ikke anbefale gå-ture nok, det gør rigtig meget godt for sjæl og legeme. Uanset motionsformen skal det ikke foregå senere end to timer før sengetid. 

Hvis du er til det, kan aromaterapi også gøre godt. For eksempel æterisk lavendelolie under fodsålerne inden sengetid eller sandal wood, som er meditativ. Min egen foretrukne olie er dronningen over alle æteriske olier: Ylang ylang, den har en harmoniserende effekt. 

Zoneterapeutisk er der rigtig meget at gøre for et mere stabilt søvnmønster ved at udrense organer og stimulere hormonproducerende kirtler, fjerne smerter og uro og få ro på nervesystemet, blot for at nævne nogle af de typiske indsatsområder. 

Sammen med min foredragsmakker Laila Edsberg fra Herlev Helsezone er jeg gået i kamp for den gode søvn! Du kan møde os og høre mere om at komme sovende til succes og få succes med din søvn, når vi holder foredrag på Krop, Sind, Ånd Helsemessen den 1. februar

Og ellers er du velkommen i klinikken!

De bedste hilsner,

Lise-Lotte

Leave a Comment:

(2) comments

Silvia 12. marts 2019

Could you inform me what theme are you utilizing on your website?

It looks good.

Reply
    genskabbalancen 2. maj 2019

    Sorry for my late reply. I am using the Thrive Theme “Pressive”.

    Reply
Add Your Reply

Leave a Comment: