Fingeren på sommerferie-pulsen

jun 30

Kan du slappe af i sommerferien, eller bruger du den FØRSTE uge på at komme ned i gear og den SIDSTE uge på at gøre dig klar til hverdagen igen? 

Du er ikke alene, ikke at det gør sagen bedre. Pligtopfyldende. Kan jeg mon undværes? Jeg tjekker lige min arbejdsmail. Ferien skal ikke stå i vejen for min daglige løbetur. Haven, boligen, kælderrummet skal have en ordentlig tur. Vi skal da have gæster. Og jeg skal da også liiige…. Må, bør, skal, og tanker der kører derudaf. Der skal ikke meget til at slå en ud af kurs, et “forkert” ord, en “forkert” handling, alt imens vi kæmper for at signalere overskud. 

Et nyligt afsluttet studie Fra University of California viser, at selv de små daglige stressfaktorer kan føre til sundhedsmæssige problemer senere i livet. 

Hvis man DAGLIGT generes af negative tanker, og dermed føler stresspåvirkning, så er der tale om en længerevarende stresspåvirkning, der kan føre til svækkelse af vores fysiske sundhed.

Forskerne bag studiet fandt at de personer, der ikke kunne give slip på de negative følelser forårsaget af de daglige stressfaktorer, havde tendens til at opleve flere sundhedsmæssige problemer senere i livet, herunder bl.a. kroniske sygdomme og funktionelle begrænsninger.

Hvad der påvirker os negativt (stressorer) er individuelt. Men oplevelsen er for mange, at der er åbnet helt op for sanserne, alt er intenst. Man føler sig anspændt, har sommerfugle i maven, føler angst og panik. Bliver kort for hovedet og snerrer af andre. Man rammes på de kognitive funktioner som hukommelse og koncentration. Nattesøvnen bliver dårlig. Man vågner tidligt med tankemylder. Man bliver lettere syg og får måske smerter i kroppen.

Vi er skabt til kortvarig stresspåvirkning, og et jævnligt adrenalin boost er nødvendigt og normalt. Ellers bliver vi for sløve og falder hen. Det er helt almindeligt med 5-8 akutte stressfølelser i løbet af en dag.

Men når vi ikke formår at få pulsen ned imellem belastningerne, så er vi på vej ind i 1. fase af en stress, OG det er også første fase på vej mod kronisk stress!

Vi SKAL lære at føle efter! Vi har så travlt, måske så vi slipper vi for at føle os selv og træffe svære livsforandrende beslutninger. Vi selvrealiserer på fuldt drøn, også efter vi har fået børn… Måske vi lige skulle stoppe op og trække vejret helt ned i maven.

Find PYT-KNAPPEN og vær opmærksom på, ikke at overføre stressen af i dag til i morgen! 

Nyd sommerferien, spis is i varmen, hyg dig og få pulsslaget helt ned i hvilepuls-niveau.

Denne tegnefilm fra DR er rigtig fin og informativ med hensyn til, hvad der sker i krop og hjerne ved stresspåvirkning https://www.dr.dk/interaktiv/webfeature/stresstegneserie

Jeg holder sommerferie i klinikken den fredag den 5. juli – torsdag den 25. juli begge dage inklusive.

God sommer!

Leave a Comment:

Leave a Comment: